20.4.08

Evalueringsrapport etter LærnoTo

Kort presentasjon av skolen

Nord-Aurdal ungdomsskole har pr 20.04.08 248 elever og 30 ansatte. Vi har 11 grupper fordelt med fire grupper på 8.trinn, 3 på 9. og 10.trinn, samt ei gruppe som er spesielt tilrettelagt for elever som vil lære på en annen måte, nemlig BilCrossProsjektet, eller BCP som de kalles.
IKT-løsninger:
Ett datarom med 23 tynnklienter og muligheter for projektor i taket
Ett datarom med 24 tykk-klienter med projektor og lerett
Et halvt klassesett med tynnklienter i hvert 9.klasserom, dvs totalt 38
Grupperom med en stasjonær pc uten Internett-tilgang
Bærbar pc til de lærerne som ønsker det, stasjonær pc til resten
To løse projektorer
Naturfagsal med takmontert projektor og surround lydanlegg. Muligheter for visning av VHS-video, DVD, visning fra PC med tilkobling til Internett, samt dokuentkamera


Kontaktperson:
Rektor Svein Ole Lappen
Tlf:. 61 35 67 02
E-post: Svein.ole.lappen@nord-aurdal.kommune.no

Prosjektleder, NAus
Marit Trøen
61 35 67 00
marit.troen@nord-aurdal.kommune.no


Beskrivelse av skoleprosjektet

Det opprinnelige prosjektet:
Gi realfaget et løft i skolen, med økning og endring i bruk av IKT i forhold til dagens bruk. En opprettelse av en IKT-basert læringsplattform med mulighet for tverrfaglig samarbeid og utveksling av kunnskap. Et ressurssenter med tanke på programvare, informasjon og linker til Internettressurser for realfagene. En hjemmeside med informasjon om skolen og de faste prosjektene som skolen har.

Det reviderte prosjektet:
Ta i bruk en IKT-basert læringsplattform med mulighet for tverrfaglig samarbeid og utveksling av kunnskap, samt udvidet hjem-skole samarbeid.
Et ressurssenter med tanke på programvare, informasjon og linker til Internettressurser i alle fag.
En hjemmeside med informasjon om skolen og de faste prosjektene som skolen har, med muligheter for elevmedvirkning.
Kompetanseheving av lærerne med tanke på bruk av ulike programmer i undervisningen og til utforming av undervisningsmateriell. Kursing for etter hvert å ta læreplattformen mer i bruk sammen med elevene.
Utvide maskinparken slik at flere elever kan benytte seg av IKT i undervisningen, og lette trykket på datarommene.


Mål med prosjektet
Heve skolens bruk av IKT i undervisningen og sørge for at Nord-Aurdal ungdomsskole er langt framme på dette området. Styrke elevenes kunnskap på områder som har med bruk av IKT utenom spill og chat.


Produkt/ene
Vi har omtrent doblet antall tynnklienter og pc-er til elevbruk. Noen av pc-ene er ”tykke” klienter for å sikre muligheten for bruk av spesiell programvare som ikke egner seg for tynnklienter, for eksempel Moviemaker og Photostory. Av LMS har vi valgt å satse på PedIt, ettersom denne er laget av pedagoger, for pedagoger. PedIt har en god avisfunksjon og en god måte å bygge opp arbeidsplaner på. I tillegg har den en unik mulighet til også å kunne brukes som hjemmeside for skolen. I løpet av første år i nettverksperioden ble det bygd opp en hjemmeside for skolen. Denne er nå lagt ned, og blir sakte men sikkert integrert i sidene til PedIt.
Lærerne ved skolen er blitt kurset i bruk av Word, Photostory og bruk av PedIt.


Kort evaluering
Ved å delta i Lærende nettverk har skolen utviklet seg enormt på IKT-siden. Det har vært verdifullt å delta for på den måten få innblikk i ny programvare og ikke minst for å se og høre hvordan andre skoler bruker IKT i undervisningen. Å snakke med andre har gitt ideer og tanker til nye løsninger rundt bruken av IKT.
I tillegg har det vært avgjørende at skolene har reist rundt til hverandre og sett på hvordan andre driver skole, med tanke på fysisk oppbygging og fikse løsninger. Det har også gjort oss bedre kjent med de andre i nettverket, slik at det har blitt en lavere terskel for å delta aktivt på samlingene. Det gjør det også enklere å ta kontakt på et seinere tidspunkt, dersom man trenger å drøfte løsninger/finne mulige programmer man vet at andre i nettverket har kunnskaper om.

Et slikt nettverk burde eksistert utenom Lærno også, med faste samlinger en til to ganger i halvåret for utveksling av ideer, tanker og ikke minst frustrasjoner rundt IKT-bruk i egen praksis og på egen skole, gjerne med rullering innenfor nettverket med tanke på møtested.

Ingen kommentarer: